'Ga eens zelf voor de groep staan', zegt Betteke van Ruler in 1995. Ik vraag haar welke cursus ik het beste kan volgen. Sleutelmoment. Wat leer je veel als je hardop jouw ervaringen deelt. Gesprekken maken de vakman/vrouw: waar schaats je op stevig ijs, en waar is de ondergrond (nog?) te dun?
Erkenning is de ervaring dat je er toe doet
Erkenning. Als ik met één woord moet vatten wat des poedels kern is bij communiceren, staat dit begrip op nummer één. Bij ongemak of weerstand werkt het als een toegangspas: wie geen erkenning ervaart, gooit de kont tegen de krib of laat het afweten. Proef het begrip ervaren: dat onderstreept hoezeer sprake is van een gevoelsmatige aangelegenheid (nou ja, ‘matig’…). Die ervaring begint met liefde: ben je er echt voor me? Vervolgens zoeken mensen naar respect: zie je me ook in mijn rol als wijkbewoner, medewerker… Ten derde rust erkenning op de ervaring van solidariteit: hoor ik er echt bij? Erkenning heeft dus alles te maken met aanraakbaarheid, nabijheid en doorzien wat in een situatie er echt toe doet. Zie mijn essay, ‘Werk maken van erkenning’: gratis te downloaden via https://www.nsob.nl
Ik ontdekte hoe erkenning als een slagzwaard werkt bij de toepassing van dilemmalogica. Meer over dit hulpmiddel: https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/dilemmalogica
Waar zijn we zonder leermeesters:
- Chiel Galjaard leerde me dat de tweede slag een daalder waard is: overheid loopt vaak achter de feiten aan.
- Door Anne van der Meiden zal ik waarheid, invloed en loyaliteit nooit zomaar voor lief nemen
- Waar Frank Regtvoort me aan herinnert is dat ik voor bronnen eerst bij mezelf te rade mag gaan
- Annelies leert me hoeveel je voor elkaar kunt betekenen als je iets niet doet.